Byla to doba, kdy internet ve firmách zdaleka nebyl standardem a lidé měli sem tam doma vytáčené připojení přes telefonní linku. Ale bratři Petr a Martin Kasové už koncem devadesátých let minulého století větřili šanci v elektronickém obchodu a založili e-shop nesoucí jejich jméno. Během následující dekády ho rozvinuli ve firmu s obratem zhruba 1,5 miliardy korun, aby nakonec prodali své podíly novým majitelům.
Jedni ze strůjců české e-commerce ale nevydrželi stranou dlouho. Už v roce 2013 rozjeli nový projekt, který nabízí vše pro péči o zdraví a aktivní životní styl. Letos jejich kamenné a internetové lékárny Pilulka.cz míří k obratu tři miliardy korun a po Slovensku a Rumunsku se chystají expandovat na další zahraniční trh. Pomoci k tomu mají i peníze, pro které si jde firma jako první ze sféry online obchodu na pražskou burzu.
Neživí nás pilulky
Oba studovali ČVUT a měli blízko k programování. A pak si bratři Kasové v roce 1999 otevřeli v pražských Kobylisích internetovou kavárnu, kde si lidé za pár korun mohli dopřát ono tehdy ještě vzácné připojení k internetu, ale i nakoupit příslušenství k počítačům jako tonery, datové kabely či disky. „Jednoho dne nás napadlo, že bychom tyhle produkty mohli vedle prodeje přes pult nabízet i přes internet,“ vzpomíná Martin Kasa.
Starší bratr Petr si už v roce 1996 koupil doménu Kasa.cz, a tak dali svému internetovému obchodu vlastní, velmi přiléhavé jméno. Firma postupně rozšiřovala nabídku od elektroniky k dalšímu spotřebnímu zboží a vyrostla v jeden z předních českých e-shopů. Zatímco Martin se mu plně věnoval v exekutivní roli, Petr v té době nasbíral manažerské zkušenosti ve firmách GS mobil a Nokia. Na konci první dekády nového století, kdy už po vstupu dalších partnerů nebyli majoritními vlastníky, prodali své podíly a Kasu.cz převzala společnost HP Tronic.
Viděli jsme sílící trend, kdy se lidé více zajímají o své zdraví, chtějí se o sebe starat, řeší prevenci.
Nějakou dobu se pak oba zabývali různými menšími, zpravidla startupovými projekty. Ale netrvalo dlouho a přišla chuť budovat opět něco velkého. Kasové se zahleděli do farmacie, která se jim jevila jako mimořádně zajímavý, rostoucí obor, v němž funguje řada vysoce prosperujících firem, ale který je zároveň velmi konzervativní, málo v obchodu využívá technologie a moderní nástroje. Zákazník byl podle Petra Kasy na rozdíl od jiných segmentů trhu většinou odkázaný na to, co mu doporučí lékař nebo lékárník. Přesto pozorovali sílící trend, kdy se lidé zajímají o své zdraví a řeší prevenci.
A tak vstoupila na trh Pilulka.cz. „Naší filozofií je dívat se na péči o zdraví zákaznickýma očima, což dříve v podstatě nikdo nedělal. Celý trh vznikal jako svébytné bubliny. Byly lékárny na poliklinikách, které vydávaly léky na recept, lékárny v obchodních centrech, které byly více komerční, prodejci zdravotnických pomůcek, fitnesscentra s vitamíny a proteiny, firmy starající se o matky s dětmi, prodejci dentální hygieny. My jsme tyto segmenty spojili do jedné platformy a řekli: Pilulka je zdravý aktivní život, to je naše firemní DNA,“ říká Petr Kasa. A zdůrazňuje, že firmu neživí „pilulky“, ale schopnost propojovat nabídku s poptávkou, dělat dobře logistiku a postarat se o zákazníka.
Máme vlastní weby, lékárny, aplikace, rozvážková auta, ale zejména máme vlastní informační systémy, které všechno spojují, a to je náš klíčový produkt. Nikoli lék, vitamínový doplněk či kolečkové křeslo.
Dvojciferný vzestup rok za rokem
Bratři rychle pochopili, že je výhodné nabídnout zákazníkovi vícero distribučních kanálů k jeho vytouženému produktu, a už dva roky po startu e-shopu Pilulka.cz otevřeli první kamennou prodejnu. „Lidé jsou obecně rádi, když vidí přítomnost značky i v kamenném světě. Když každý den chodí kolem lékárny s naším logem, vazba ke značce je silnější. Za druhé, pokud máte prezenci v kamenném světě, jste daleko důvěryhodnější pro spoustu dodavatelů. A za třetí je tu neoddiskutovatelná úloha lékárníka. Pokud zákazník má problém a potřebuje s něčím poradit, online se to dělá hůře,“ vysvětluje Petr Kasa. Piluka.cz má dnes 31 vlastních kamenných poboček, které tvoří zhruba 30 procent obratu. Vedle toho se rychle rozrostla partnerská franšízová síť, takže celý řetězec čítá dnes přes 150 lékáren s růžovým logem..
Obrat firmy roste od počátku dvojciferným tempem. Letos pomohla i koronavirová krize, která dala vyniknout výhodám e-commerce, ale dlouhodobě růst stojí na posilování stávajících trhů i na zahraniční expanzi. Firma rozšiřuje distribuční kanály, ale i sortiment, který dnes čítá 35 tisíc různých výrobků od acylpyrinu po sportovní potřeby. Už na startu pak zamířila i na slovenský trh, v roce 2018 vstoupila do Rumunska a zanedlouho by ráda přidala Maďarsko.
-
Start Pilulky v ČR
-
První stěhování do větších prostor
-
Naše první Pilulka lékárna
-
Spouštíme vlastní dopravu – Pilulka Auto poprvé v ČR
-
Pilulka má svou aplikaci. Spouštíme TV kampaň
-
Pilulka.ro už je i v Rumunsku
-
Jako první e-shop nabízíme platbu Apple Pay. Obsloužili jsme miliontého zákazníka
-
Spustili jsme první PilulkaBox a projekt eRecept.cz
-
Jako první e-commerce firma jsme úspěšně vstoupili na PX Start
Vsaďte na nás, ale nechte nám volnou ruku
Hrubý provozní zisk ohlásila Pilulka.cz poprvé v letošním prvním pololetí, tedy po sedmi letech. „Jde o konsolidované číslo. Pokud bychom brali očištěné výsledky jen za Česko, byli bychom v provozním zisku mnohem dříve. Nové trhy zkrátka v tomto ohledu brzdí ty staré, protože dostat se do černých čísel je otázka čtyř až pěti let po vstupu na trh,“ vysvětluje Petr Kasa. Zejména v Rumunsku se podle něj byznys teprve rozvíjí, ale má velmi slibné vyhlídky, protože jde o jednu ze zemí, kde se elektronický obchod rozmáhá nejrychleji.
Dosavadní expanzi financovali především hlavní akcionáři Pilulky.cz, mezi než patří vedle bratrů Kasových se 47procentním podílem společnost WOOD & Company, která má 31 procent. Zbylých 22 procent kontrolují ostatní spoluzakladatelé firmy.
Společnost má velké plány a ty si žádají čerstvý kapitál. „Jedním ze scénářů byl i vstup strategického investora, který by ale měl tendence ovlivňovat směřování společnosti. Chceme dát přednost finančním investorům, kteří vidí, že Pilulka.cz je dobře řízená společnost s jasnou vizí, a dají managementu svobodu udělat z ní regionálního lídra. Ideální varianta pro takový scénář je právě pražská burza,“ říká Martin Kasa. Současní podílníci chtějí formou emise nových akcií nabídnout 15 až 20 procent firmy a získat tak 100 až 200 milionů korun nového kapitálu.
Přehled úpisů prostřednictvím trhu START
Datum | Tržní kapitalizace | Cena za akcii | Získáno od investorů | Upsaný podíl |
20. 10. 2020 | 1 068 876 016 Kč | 424 Kč | 307 416 960 Kč | 28,76 % |
22. 6. 2023 | 1 201 770 900 Kč | 450 Kč | 17 730 000 Kč | 3,99 % |