Bratři Daniel a Marek Havnerovi, Radek Douda a Jan Moravec. Čtyři muže, kteří tvoří srdce firmy FIXED.zone, tuzemského lídra v oblasti mobilního příslušenství, které vystihuje skutečná vášeň pro vývoj a výrobu produktů. Tvrdí, že chtějí přinášet takové výrobky, které už nebudou chtít zákazníci měnit. Ve svém podnikání navíc vidí vyšší smysl: chtějí přiblížit inovace širokému spektru lidí a proměňovat obyčejné věci za chytré. „Víme, že naše limity jsou jen v našich hlavách,“ říká s úsměvem ředitel firmy Jan Moravec. Jednatel Daniel Havner dodává: „Chceme se stát evropským lídrem v oblasti všeho, co patří k mobilním telefonům, tabletům a nositelné elektronice. A to kombinací vlastního vývoje, flexibility v reakcích na vývoj trhu i otevření nových tržních segmentů.“
Ostatně dlouhodobý úspěch firmy mluví sám za sebe. Ke dvaceti letům na trhu si FIXED.zone odškrtl dvacet milionů prodaných kusů příslušenství, jen za prvních pět měsíců letošního roku tržby přes 100 milionů a růst, který dlouhodobě dosahuje víc než deseti procent ročně.
Nenápadný start
FIXED.zone vznikla v roce 2001 jako nenápadná rodinná firma pod názvem RECALL. Nápad se zrodil v hlavě Daniela Havnera, který v distribuci měl zkušenost. Oslovil proto svého bratra Marka a Radka Doudu, kteří mu dali dostatek podpory a kuráže, aby projekt vzniknul. „Ze začátku jsme si řekli, že je potřeba s něčím začít a příležitosti se objeví cestou. Byl jsem v tě době obrovský fanda do mobilů, ale bylo nám jasné, že prodávat mobily jako takové je dost drahá záležitost,“ vzpomíná jednatel Daniel Havner. Rozhodli se proto, že budou prodávat příslušenství k mobilům a záhy se stali dynamickou distribuční společností.
„Naše ambice byla hlavně prodávat příslušenství k mobilním telefonům, ale nevyhýbali jsme se ani dalším oblastem,“ říká Marek Havner. Antény, kryty a pouzdra po dvou letech doplnily baterie, které přinesly první výraznější byznysový úspěch. Dalším významným úspěchem byla éra navigací, kterou firma využila ke svému růstu. Díky postupné specializaci a rozšiřování sortimentu se stal během prvních třinácti let na trhu FIXED.zone elitním distributorem čítajícím 40 značek příslušenství z celého světa. Jeho zakladatelé neusnuli na vavřínech a bez ustání budovali distribuční síť, která je dnes významným těžištěm jejich úspěchu.
„Věděli jsme, že příslušenství nám jde a došli jsme k tomu, že pokud chceme být unikátní, musíme začít něco vyvíjet.“
V jednoduchosti je krása
Už od raných let provázel zakladatele českobudějovické společnosti pocit zodpovědnosti nezklamat a stále nabízené produkty a služby vylepšovat. „Věděli jsme, že příslušenství nám jde, byli jsme specialistou na trhu. Chtěli jsme se ale stát v něčem nejlepší,“ říká Daniel Havner.
Zlom, díky kterému se z předního distributora stal FIXED.zone elitním výrobcem a vývojářem, přišel před sedmi lety. „Převzali jsme dílnu v Prostějově, kde se šila pouzdra na mobilní telefony. V té době naše společnost zastupovala na českém a slovenském trhu mnoho dalších značek příslušenství dalších výrobců. Řekli jsme si, že je potřeba všechno zjednodušit. Postupně jsme značky začali seškrtávat a směřovat k vlastnímu vývoji a výrobě, k vlastní značce.“ popisuje Daniel Havner start řady produktů FIXED, která během několika málo let začala tvořit tři čtvrtiny produkce firmy. „Dnes ve spolupráci s českými designery v Prostějově navrhujeme a vyrábíme ručně šitá pouzdra na mobily, chytré peněženky a další sortiment z kvalitních italských kůží“ dodává.
„Čím více jsme naši nabídku pro zákazníky zjednodušili, tím více jsme fungovali a rostli,“ dodává Jan Moravec. Díky rozmachu vlastní značky příslušenství mohli vyčistit sortiment a zaměřit se jen na příslušenství k mobilním telefonům a tabletům. „Tři roky jsme stavěli základní kameny sortimentu. Došli jsme k tomu, že pokud chceme být unikátní, musíme začít něco vyvíjet. Zde se klíčovým pro společnost ukázal byznys developer Libor Zezulka, který stál u zrodu značky FIXED a který je stále hlavním motorem vývoje FIXED. V té době totiž prosadil vývoj první generace Bluetooth lokátoru. Díky tomu FIXED.zone položil základní kámen vlastního inovativního vývoje”. Jan Moravec dodává, že současně s vývojem oslovili také designérské firmy. Výsledkem je unikátní držák telefonu do auta, který získal cenu European Design Award.
-
Založení společnosti Recall, který se postupně stala největším specialistou na retail a příslušenství
-
Akvizice výrobního závodu v Prostějově
-
Vznik značky FIXED a počátek orientace na retail
-
Začátek vývoje SMART kategorie a postupná specializace na příslušenství
-
Optimalizace sortimentu a prodej pouze tří značek (CELLY, Cellularline a FIXED). Na konci roku 2018 uvedení FIXED Smile – lokátoru na trh
-
Zahájen vývoj FIXED Buddy (IoT tracker). Vlastní design držáku FIXED Icon, který dostává cenu European Design Award a stává se nejprodávanějším držákem v sortimentu.
-
Covid reorganizace firmy, vznik projektu Markeplaces a D2C FIXED.zone
-
Vstup na burzu
Vývoj nás žene vpřed
Dnes se FIXED.zone vydává dvěma směry. První je příslušenství a druhý právě unikátní vývoj. „Není to o tom, že vezmeme existující produkt a ten vylepšíme. Bavíme se o úplně nových nápadech,“ zmiňuje Daniel Havner a za příklad dává právě nově dokončované lokátory FIXED Sense. „Jedná se o vlastní, unikátní myšlenku. Kromě toho, že Sense spojíte s mobilem a pomocí radaru nebo pípání najdete třeba klíče nebo peněženku ke kterým je připevněn, nabízí také možnost ovládat tlačítky chytrou domácnost, nebo monitorovat prostředí pomoci senzorů teploty a vlhkosti, které při své miniaturní velikosti obsahuje. V září jej představíme přes americký crowdfunding Indiegogo“ dodává a pohrává si s prototypem produktu.
Lokátory dokazují, že to FIXED.zone myslí vážně s vývojem. Tím hlavním, co firmu v současné době pohání je však kombinace širokého sortimentu příslušenství a perfektní služba. „Každý produkt musí splňovat přísná kritéria kvality a musí se jednoduše a příjemně používat. Toho dosahujeme důkladným výběrem dodavatelů a produktů. Každý produkt přizpůsobujeme standardům FIXED a následně podrobně testujeme. Naši lidé dokáží improvizovat a reagovat na data z celého trhu. Chceme být lídr, který udává tempo v oboru,“ říká Daniel Havner.
Čtveřice manažerů si věří, že se svými řešeními prorazí i na světovém trhu. „Za poslední rok jsme udělali obrovský skok v sortimentu. Vytvořili jsme know-how, které nám umožňuje zrychlit expanzi. Zrychlujeme ve vývoji nových produktů, zkvalitňujeme služby v e-commerce, dostáváme se na nové exportní trhy. Třeba v Německu jsme úspěšně představovali například kožené peněženky s lokátory a další novinky. Nečekali, že máme tolik produktů v nabídce. Jsme také na Rumunském e-tržišti, kde jsme rychle udělali o půl milionu měsíčně obratu navíc. Tato cesta se nám velmi osvědčila. Nyní máme seznam padesátky dalších marketplaců, na kterých hodláme uspět“ popisuje Jan Moravec.
PILÍŘE SORTIMENTU
Nová éra s trhem START
Čtveřici manažerů se dlouhodobě daří firmu držet ekonomicky zdravou. „Doposud jsme neměli na výraznou expanzi žádné finance navíc, a proto jsme se doteď snažili, aby to vyšlo. Jen vloni jsme měli EBITDU necelých 15 milionů korun a během letošních prvních osmi měsíců máme o 30% vyšší tržby než vloni,“ říká Daniel Havner.
Stejně jako drtivá většina firem, i FIXED.zone se přitom museli v posledním více než roce popasovat s koronavirovou pandemií. „Krize nutí lidi vystupovat z komfortních zón a donutí i firmy se měnit,“ říká Jan Moravec a dodává, že právě dynamika dovedla firmu ke klíčovému kroku: vstupu na trh START. „Za 20 let jsme vybudovali silnou značku i komunitu zákazníků a dlouhodobých partnerů. Teď je čas nabídnout nejen jim, ale i novým investorům účast na našem růstovém příběhu,“ popisuje Daniel Havner důvod vstupu firmy na trh START a dodává: „Vstupem na burzu chceme urychlit to, co máme dnes v procesu. Tedy inovace, které nám přinesou zisk.“
Kromě toho vidí čtveřice manažerů příležitost také ve vlastním online D2C kanálu, který budou cílit na sousední země. „I když byly do nedávna naše aktivity lokální, nyní víme, jak se stát globálním hráčem, proto jsou naše možnosti růstu takřka neomezené,“ hodnotí ambice Daniel Havner. Nezapomene dodat, že k tomu všemu jsou jim oporou hlavně zaměstnanci. „Komunikujeme s nimi velmi férově. I díky tomu máme uvnitř firmy skvělou energii. Pokud přijdeme s novou myšlenkou, tak jsme díky kolegům schopni si ověřit, zda je správná,“ uzavírá Jan Moravec s tím, že právě nespoutané myšlení a lidé, kteří ve FIXED.zone věří, jsou hlavním motorem jihočeského úspěchu.
Přehled úpisů prostřednictvím trhu START
Datum | Tržní kapitalizace | Cena za akcii | Získáno od investorů | Upsaný podíl |
2. 11. 2021 | 493 284 000 Kč | 222 Kč | 49 284 000 Kč | 9,99 % |