Dobrý den, důvody havárie pilotovaného letounu na nedávné prezentaci pro BCPP? Lidská chyba, nebo selhání stroje? co z toho plyne?
V letošním roce společnost Primoco UAV SE měla dvě letecké nehody na továrním letišti Písek – Krašovice. Obě byli řádně prošetřené a uzavřené Ústavem pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. První nehoda byla v rámci testování nových technologií naší společnosti a jedna bohužel při prezentaci pro BCPP. Tato nehoda byla zcela lidským faktorem, selhání pilota při vzletu s překročením maximální boční složky větru. Jako generální ředitel chci uvést, že bezpilotní letoun Primoco UAV One 150 patří z pohledu technické vyspělosti letounu k nejlepším letounům ve své kategorii na světě, letoun jako jediný v Evropě prochází vojenskou certifikací dle normy NATO STANAG 4703 a společnost Primoco UAV SE nyní očekává udělení certifikátu EASA LUC (Light Unmanned Certificated) jako první v České republice a třetí v Evropě. Bezpečnost našeho bezpilotního letounu a letového provozu je naprostou prioritou. Naše letouny každý rok realizují tisíce letů, nejen v České republice, ale i Evropě, Asii, Africe a Blízkém východě. Jen v České republice jsme realizovali v rámci vývoje přes 1.500 letů a podstupovali pochopitelně zvýšené riziko letecké nehody. Paradoxní je, že v České republice je více než 900 profesionálních provozovatelů dronů (obvykle malé elektrické multikoptéry) a za posledních několik let nebyla od těchto provozovatelů hlášena jediná letecká nehoda na ÚZPLN či incident. Mohu s plnou odpovědností prohlásit, že společnost Primoco UAV SE zcela a bez výhrad dodržuje české a mezinárodní letecké předpisy, díky tomu prošla mnoha audity, byla schválená Ministerstvem obrany ČR jako projekční a výrobní organizace pro vojenskou leteckou techniku (DOA/POA) atd.
V dubnu jste v roce 2021 předpokládali prodej 18 letadel 6 zákazníkům v objemu 300 mil. Kč. Platí tento výhled? Za 1H činily tržby jen 13 mil. Kč
Ano, tento výhled platí. Naše společnost bere predikce prodeje velmi vážně. Na druhé straně musím osobně přiznat, že predikovat prodej komodity jako profesionální bezpilotní letoun je velmi těžké, a to zejména z důvodu, že náš budoucí zákazník je obvykle státní správa (Ministerstvo obrany, vnitra, pobřežní stráž či zpravodajská služba), a to bez možnosti ovlivnit dodržení harmonogramu na straně zákazníka. Klíčová informace, kterou bych chtěl našim současným i budoucím akcionářům sdělit je, že společnost Primoco UAV SE nemá žádné závazky, nemá žádné bankovní úvěry, vlastní zcela know-how vývoje, výroby a provozu letounu. Společnost je zcela exportně orientovaná, za dodržení přísných pravidel prodeje vojenského materiálu (případně dvojího užití), a s nabídkou naprosto unikátních technologií pro naši cílovou skupinu. Trh v budoucnosti výrazně poroste a pro mne, jako majoritního akcionáře je další meta dosažení tržby na úrovni 1 mld. CZK, a v horizontu 3 – 5 let výroba 200 – 250 letounů ročně v novém závodě na letišti Písek – Krašovice. EBITDA marže na všech rozpracovaných projektech je 40%. Omlouvám se těm, kteří by rádi slyšeli konkrétní destinace, konkrétní technologie, konkrétní prodejní kanály, ale informace v našem světě jsou velmi důvěrné a citlivé. Na druhou stranu pravidelně oznamujeme na webových stránkách společnosti významné události, skutečnosti a uzavřené nové obchodní kontrakty.
11.11.2021